Inglismaalt Guernsey saarelt pärit Andrew Lawrence-King kuulub vanamuusikuna maailma absoluutsesse tippu, kuid sama hästi võiks see räbaldunud punase kaelarätiga mees yachtmasters’ina ookeaniavarustel seilata. Muhe tippmuusikust merekaru ei peagi valima – ta teeb nii üht kui ka teist. Aga mitte korraga.


 


Hoolimata ülitihedast kontserttegevusest olete juba kolmandat korda Eestis. Mis teid siia tõmbab?


Head muusikud muidugi! Enamasti on nii, et koor kutsub endale dirigendi, kuid osaliselt on minu siinolek ka koori praeguse peadirigendi Paul Hillieri «süü».


 


Kas Francisco Vallsi valik seekordsesse kavasse on märk teie sümpaatiast hispaania muusika vastu või on sel mingi tagamõte?


Hispaania barokkhelilooja Vallsi «Missa Scala Aretina» on helilooja kuulsaim teos, mis on kirjutatud oletatavalt aastal 1702, mil see kanti ette Barcelona peakatedraalis. Enam kui 300 aastat tagasi loodud teos on väga põnev ja sai oma loomise järel lausa kurikuulsaks. Ja seda tänu ühele noodile! Selle kõmutekitanud noodi pani Valls suhu teisele sopranile ja see vallandas muusikamaailmas tõelise sõja.


 


Te ei räägi ju ometi tõsiselt: üksainus noot ja sõda lahti!


Kui te seda nooti teoses kuulate, siis ei tundugi see tänapäeval nii šokeeriv, kuid ometi sai teos tuntuks paljuski tänu sellele. Tänapäeval on see lugu huvitav aga seetõttu, et selles on kokku segatud nii palju erinevaid muusikalisi stiile. Unustada ei saa sedagi, et teos loodi barokiajastul, helilooja on kirjutanud väga lihtsale helistikule toetudes väga polüfoonilise teose. Kujutage ette – selles on üksteist soolot!


 


Olete muusikuna äärmiselt mitmekülgne: valdate vokaali, mängite mitmeid instrumente, dirigeerite. On see tänapäeval ühele muusikule kohustuslik?


Olen kogu aeg olnud huvitatud instrumendi ja hääle koostööst ning mulle tundub, et selleks, et barokkmuusikat paremini mõista ja tunnetada, tuleb tunda tõesti mõlemat poolt: laulmist ja instrumente. Sageli on dirigendid selgelt kas ühe või teise poole tugevad esindajad.


20. sajandil, mil varajase muusika esitamine väga populaarseks muutus, oli enamik dirigente instrumentalistid. Nad küll teadsid, kuidas mängida baroksetel pillidel, kuid ei tundnud vokaali ja teksti omapära.


 


Oma praeguse lemmikinstrumendi harfiga kohtusite sõna otseses mõttes unes. On see üldse meeste pill?


On laialt levinud arvamus, nagu oleks harf naiste pill, ajalooliselt pole see aga nii olnud – harf on olnud sajandeid pigem meeste instrument, ja väga oluline rütmipill seejuures. Naiseliku pehmuse ja tundlikkusega seostus harf hiljem, 18. sajandi teisel poolel.


Kord kutsuti mind lauljana ühele peole, mille korraldas harfimeister Tim Hobrough. Pidu lõppes sellega, et hommikul ärgates avastasin, et olin endale öösel harfi ostnud. Kuid see oli tore avastus! Sellest väikesest iiri harfist sai alguse suur harfi-armastus.


 


Neid «suuri armastusi» on teil teisigi, kaks väga tõsiseltvõetavat hobi: purjetamine ja kokandus. Kuidas see kõik teie ellu ära mahub?


Kõik need asjad toetavad üksteist, see ei olekski muidu võimalik. Ja ärge unustage – ma ei tee neid asju kunagi korraga! Mul on luksus vahetada üks mõnus asi teise vastu, ilma et peaksin ühestki loobuma.


Kui olen merel, olen muusika juurde tagasi pöördudes väga õnnelik. Purjetamise juures, isegi kui oled kapten, ei jõua oma soologa kuigi kaugele, see on meeskonnatöö. Muusikas on ju niisamuti, eks ole?


 


Soodiotste sikutamine ja kala rookimine – muusikud hoiavad oma käsi kõigi selliste «jõhkruste» eest. Ega te ometi muusikale truudust kavatse murda?


(Vaatab oma käsi ja muheleb.) Guernsey on iga kokandust armastava inimese paradiis! Ei, ma ei kavatse muusikat jätta, kuid kui ma poleks muusik, oleksin kindlasti kuidagi merega seotud. Seilaksin ookeanipurjekal ja tegeleksin muusikaga lihtsalt hobi korras.


 


Andrew Lawrence-King


• Juhtivamaid vanamuusika interpreete maailmas, virtuoosne barokkharfisolist ja erakordselt loominguline continuo-mängija (valdab ka oreli-, klavessiini- ja psaltrimängu), tunnustatud ka dirigendina.


• Muusikukarjääri alustas kooripoisina sünnikohas Guernsey saarel, jätkas oreliõpilasena Cambridge’is ja hiljem laulu- ja klavessiiniõpilasena Londoni Varajase Muusika Keskuses.


• 1994. aastal asutas oma ansambli The Harp Consort, millega tehtud plaadistused on pälvinud hulgaliselt mainekaid muusikaauhindu.


• Erinevate koosseisudega ja solistina on salvestanud üle 100 heliplaadi.


• Elab Inglismaa ja Prantsusmaa piiril Guernsey saarel, andunud purjetaja, omab Kuningliku Jahiliidu Ocean Yachtmasters’i sertifikaati.


————————————


Kontsert


Dirigent ja harfisolist Andrew Lawrence-King


Tallinna Filharmoonia Kammerkoor, Tallinna Kammerorkester ja solistid


26. novembril kell 19


Tallinna Metodisti kirikus


27. novembril kell 19 Haapsalu Toomkirikus