Lux Musicae.

Eesti Filharmoonia Kammerkoor Siuntio kirikus.

Dirigent Daniel Reuss – Mendelssohn, Körvits, Brahms, Grigorjeva, Kreek.

 


 

Paremat kui Siuntio keskaegse kiriku elav akustika ei pruugiks soovida endale ükski kammerkoor. Selles ruumis kannaks suurepäraselt ka kergem ja õhem koorikõla, kuid hollandlase Daniel Reussi juhatatud Eesti Filharmoonia Kammerkoori lauljad ei säästnud oma hääli.

Oli haruldane elamus kuulda, kuidas väike koor laulab nii suure jõulisuse, kindluse ja lopsakusega, kerkides metalselt leegitsevate dramaatiliste forte-kulminatsioonideni. Eesti  tippkooril on väga lai skaala nii dünaamikas kui ka väljendusrikkuses, mille teises äärmuses on pika liiniga lendlev kaunis pianissimo. Kontserdi kava oli peamiselt religioosne ja äärmiselt tõsine, meeleolu kergendavate hetkedeta. Mendelssohni Psalmid op. 78 ja Brahmsi motett Warum ist das Licht gegeben asetas kuulajad luterliku usu sügavaimate religioossete küsimuste ette. Kahtlus helises süngetest värvidest kantud polüfoonilistes liinides ja piinlevates karjetes, hajudes lõpuks sädelevasse lohutuse- ja halastusetundesse.

Suurim valu oli laetud esiettekandele tulnud Tõnu Kõrvitsa teosesse Ääni joka katosi Mirkka Rekola luuletusele. Tummana-oleku läbielamised purskusid müriseva  väljendusjõuga.

Galina Grigorjeva on komponeerinud teose Nature Morte kahele Jossif Brodsky luuletusele. Liblikas oli värelevate, habraste ja kaduvate kõlade lummust. Osa Kes sa oled?  vaikses küsimuses aimdus elu müsteerium. Cyrillus Kreegi piinavkaunites Psalmides ei võinud olla kuulmata Eesti rahva häda.

 

 

(Hannu-Ilari Lampila on soome suurima ja mõjuvõimsaima ajalehe Helsingin Sanomat tähtsaim muusikakriitik.)