Esmaspäeval 12, septembril Nigulistes täismajale kontserdi andud Eesti kõige rahvusvahelisema haardega muusikakollektiiv – Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK) tõestas, et juubilar on supervormis. Publikule lubatakse terve aasta kestvat muusikapidu.

 

Kevadisel koori direktori konkursist võitjana väljunud Esper Linnamägi tõdeb, et juubeliaasta kulminatsiooni ja sünnipäevatordi lahtilõikamist ei planeerinud nad teadlikult, vaid püüdlevad selle poole, et iga kontsert pakuks elamuse ja publikuhuvi jätkuks kevadeni. Et see tõesti ka nii läheb, on alust küllaga: tänavusel hooajal astuvad koori ette koguni kolm maailma absoluutsesse tippu kuuluvat dirigenti eesotsas koori asutaja ja kauaaegse (1981-2001) peadirigendi Tõnu Kaljustega, Paul Hillieri (peadirigent 2001-2007) ja koori praeguse peadirigendi Daniel Reussiga, kellega sügise hakul veel kolmeks järgnevaks aastaks lepingut pikendati. Neile lisanduvad koorile ammused tuttavad ja samuti maailmaklassi mehed Marc Minkowski ja Gregory Rose. Vähe sellest – ühe Eesti esmaettekanne kõrval tuuakse publiku ette ka kaks maailma esmaettekannet. Vaat see on tase!  

 

Kaljuste taas koori ees  

Pärast aastaid kestnud mõtlemapanevat pausi on lõpuks koori ees tagasi ka maestro Tõnu Kaljuste: oktoobris esitatakse NYYD festivali raames James MacMillani „Seven Last Words from the Cross“ (eesti k Seitse viimast sõna ristil) ja märtsis tuleb Tartus, Tallinnas ja Peterburis ettekandele Tanejevi  a cappella teos „Kaksteist koori Jakov Polonski tekstidele op.27“. „See on üle hulga aja midagi suuremat ja a cappella  vormis – vaid koor ja Kaljuste,“ ütleb Linnamägi ja lisab, et loodetavasti koostöö ühiste huvitavate projektidega koos Kaljustega suureneb.

         Justkui „kirsid sünnipäevatordil“ torkavad koori juubelihooaja kavas silma  mõned erilised ettekanded, nagu näiteks septembris Tallinnas ja Tartus koos ERSO ja maailma nimekate solistidega (Katherine Manley, Joanne Lynn, Stephen Wallace, Andrew Tortise, David Wilson-Johnson) ettekandele tulev Händeli oratoorium „Saul“. Äärmiselt huvitavaks tõotab kujuneda ka oktoobri lõpus Nigulistes kõlav helilooja ja dirigendi Gregory Rose´i heliteose „Surmatants“ maailma esmaettekanne, millele lavastaja Margus Kasterpalu loob visuaalse lahenduse. Kontserdile eelneb üle viiesaja aasta vanuse Bernt Notke maali  „Surmatants“ (millest Rose oma heliteosele ainest ammutas) tutvustav loeng.

         Juubelihooaeg toob koorile võimaluse teha mitmeid suurprojekte koos ERSOga: lisaks eelmainitud „Saulile“, antakse koos 2. detsembri advendikontsert, veebruari algul minnakse Hollandisse Groningeni ning 10. veebruaril tuuakse Eestis esmaettekanne Arvo Pärdi teos „In Spe“(2010). Aprillis tuleb esiettekandele teinegi uudisteos – Toivo Tulevi  „Lamentatsioonid“, mis valmis EFK tellimusel.

 

Maailma koorimuusika tipus

Iga muusikakollektiivi puhul on olulisemateks indikaatoriteks tema taseme hindamisel nõutus raja taga ja hinnangud salvestustele. EFK võib Linnamägi sõnul mõlema osas rahul olla, sest väliskutseid jagub ning senised salvestused on pälvinud kõrget rahvusvahelist tunnustust ja lisab, et välisesinemiste puhul ei saa alalahinnata ka sellest saadavat toekat finantsilist tuge, mis aitab kooril hooaega huvitavamaks kujundada ja salvestada. Esimene välisesinemine toimub kooril juba 18. septembril Freibergi orelipäevadel Saksamaal, oktoobri algul astutakse kahe kontserdiga üles Eesti kultuuripäevadel Pariisis, jaanuaris esinetakse juba kolmandat korda koos dirigent Marc Minkovskiga Salzburgi Mozartwochel, märtsis ootavad ees Oslo kirikumuusikapäevad ja aprillis ollakse Dortmundis.

         Linnamägi ütleb, et kui kontserditegevusega võib koor rahule jääda, on plaadistamine muutunud järjest keerulisemaks – välismaised plaadifirmad ei taha maksta, omaproduktsioon  ei jõua aga Eestist väljapoole, sest turundamine välismaal on kallis ja keeruline. Seni on koor omaproduktsiooni plaate müünud valdavalt välismaal kontsertuuridel olles (Harmonia Mundil, kellega koostöös on tehtud mitmeid plaate, on oma müügivõrk). Just kaks  Harmonia Mundi plaati: Frank Martini „Kolgata“ (dirigent Daniel Reuss) ja Paul Hillieriga valminud „Baltic Runes“  kandideerisid tänavu parima kooriplaadistuse kategoorias Grammyle.

 

Kooriga kooli

Jaanuaris jätkatakse eelmisel aastal koori initsiatiivil käivitunud kontsertide sarja Eesti koolides, mille raames tutvustakse eesti muusikat või mingit konkreetset ajastut. „Loeng + kontsert“ projekti on kaasatud just Eesti noorema põlvkonna koorijuhid, nende seas vene päritolu noored Eesti dirigendid. Möödunud aastal anti ligi kolmkümmend kontserti nii eesti kui vene koolides ja positiivne tagasiside innustas jätkama. Tänavu pööratakse pilk eelkõige Lääne-Eesti koolide suunas, sest Linnamägi sõnul on just sealkandis, eriti Pärnus nende publik seni kesine olnud. „Noortele on vaja esmalt anda võimalus kuulata ja näha, mis asi see koorimuusika üldse on, sest nad ei satu tavaliselt koorimuusika kontsertidele,“ ütleb Linnamägi ja lisab, et tööd noortega tuleb oluliseks pidada ka laulueriala propageerimise seisukohast. „Meie suurim probleem on uute häälte puudus, näiteks on juba kolm aastat täitmata tenori koht. Ühest küljest pole professionaalne lauljakarjäär noorte jaoks huvitav ning seda õppinud panustavad pigem soolokarjäärile ja ostivad võimalusi väljastpoolt,“ tõdeb Linnamägi.       

                                   

EESTI FILHARMOONIA KAMMERKOOR (EFK)

  • Koori eelkäijaks oli dirigent Heino Kaljuste poolt lastekoori Ellerhein juurde loodud isetegevuslik kammerkoor Ellerhein.
  • EFK asutas 1981 Tõnul Kaljuste ja oli selle kunstiline juht ja peadirigent kuni 2001. aastani.
  • 2001- 2007 peadirigent ja kunstiline juht Paul Hillier (Ühendkuningriigid).
  • Alates 2008 aastast on peadirigent ja kunstiline juht Daniel Reuss (Holland). 
  • EFK on teinud koostööd mitmete väljapaistvate dirigentide ja orkestritega üle kogu maailma.
  • Rahvuvaheline tunnustus: 1991 võitis EFK Jaapanis Takarazuka kammerkooride konkursil kolm kuldmedalit ja Grand Prix. Pärast seda ei ole koor enam konkurssidel osalenud, tema põhitegevuseks on kontsertide andmine nii Eestis kui välismaal ning salvestuste tegemine erinevatele plaadikompaniidele ja ringhäälingutele.
  • Salvestused: paljud EFK salvestised on pälvinud rahvusvahelist tähelepanu ja tunnustust: Arvo Pärdi „Da Pacem“ (2006) võitis Grammy auhinna 49. rahvusvahelisel plaadiauhinna Grammy parima kooriesituse kategoorias (dirigent Paul Hillier).  Arvo Pärdi „Te Deum“, „Litany“, „Kanon pokajanen“, Erkki-Sven Tüüri „Crystallisatio“ ja „Baltic Voices 1 ja 2“ on kandideerinud Grammy auhinnale parima kooriplaadistuse kategoorias (kokku on EFK erinevates kategooriates nominendiks nimetatud kaheksa korda). Veljo Tormise plaat „Unustatud rahvad, Pikse litaania“ valiti ajakirja Diapason poolt 2000. a. parimaks koorimuusika plaadiks.
  • EFK annab hooaja jooksul 60-70 kontserti.
  • Kontserdireisid on viinud EFK Ameerika Ühendriikidesse, Kanadasse, Jaapanisse, Austraaliasse ja enamikku Euroopa riikidest.

Allikas: EFK