Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK) veetis veebruarikuu oma ajaloo pikimal kontsertturneel Põhja-Ameerikas, kus anti kokku 16 täispikka kontserti. Kammerkoor on USA publikule juba tuttav – see oli 15. kord Ameerikas kontserte anda. Milline oli publiku vastuvõtt seekord ja kuidas koor intensiivsele kontserdireisile vastu pidas, meenutab Kultuuriministeeriumi infokirjas kammerkoori peadirigent Kaspars Putniņš.
Turnee oli jagatud mõtteliselt kaheks, see algas 12 a capella kontserdiga Teie juhatusel ning lõppes nelja ülesastumisega koos Sarasota sümfooniaorkestriga, neid dirigeeris Anu Tali. Nüüd, kui muljed on saanud pisut settida, on hea hetk küsida, mis Teile kammerkoori ajaloo pikimast, USA-Kanada kontserttuurist kõige eredamana meelde jäi?
Ühte konkreetset asja on raske välja tuua, kogesime tuuril tõeliselt palju häid hetki. Praktiliselt kõik kontsertide toimumiskohad sobisid koori jaoks suurepäraselt, publikut oli palju, nad olid huvitatud ja entusiastlikud. Tuur ise, küll väsitav, oli väga hästi korraldatud ja tundsime end igal pool teretulnuna. Kõige eredamalt jäid mulle meelde esinemised New Yorgi, Toronto, Princetoni ja Duke’i kirikutes, sest sealne atmosfäär oli lihtsalt imeline, heli väga nauditav ja publikuga tekkis eriline side.
Turnee algas küll New Yorkis, kuid kohe seejärel viis tee teid Kanadasse. Seal on suur ja elujõuline Eesti kogukond, kelle seas ka heliloojaid. Kandsite Toronto kontserdil ette kahe Eesti päritolu noore kanada helilooja teosed – Riho Esko Maimetsa „Three Prayers From the Holy Rosary“ ja 3. osa Omar Danieli teosest Sõduri ema. Mõlema puhul oli tegu maailmaesiettekannetega, Eesti koorimuusikaaustajad ei ole neid veel kuulda saanud. Kuidas te teoseid iseloomustaksite ja kuidas need vastu võeti?
Mõlemal heliloojal on annet koorilaulude kirjutamiseks, sellise muusikaga oli väga nauditav töötada. Tuleme nende teoste juurde veel kindlasti tagasi, kui nende esitamiseks tekib õige aeg ja kontekst. Tiheda reisigraafiku tõttu ei olnud meil võimalik Omar Danieliga isiklikult kohtuda ja koos töötada, aga Riho Esko Maimets elab praegu õnneks Tallinnas ja saime temaga enne tuuri harjutada. Lawrence Cherney, Toronto kontserdi korraldanud Soundstreams Canada direktor viis mõlema heliloojaga enne esinemisi läbi väikese intervjuu. Toronto publik võttis mõlemad teosed väga hästi vastu. See kontsert oli ühtlasi Eesti Vabariigi juubeliaasta avamine Kanadas.
Kontsertturneel kuulis USA publik palju Arvo Pärdi ja Veljo Tormise muusikat. Kui Pärt on tänapäeva enimesitatud heliloojana üle ookeani ehk juba tuntud, siis kuidas võeti vastu eestikeelne ja -aineline Tormise looming?
Mõlemad kavas olnud Tormise teosed – „Tornikell minu külas“ ja „Raua needmine“ – võeti äärmiselt entusiastlikult vastu. Esitasime „Tornikell minu külas“ ingliskeelse versiooni, nii et keelebarjääri ei tekkinud. „Raua needmise“ energia ja muusikaline narratiiv on niivõrd vägevad ja vahetud, et ka selle teose mõistmisega ei tekkinud probleeme. Paljud inimesed publiku ja korraldajate hulgast ütlesid mulle, et pole kunagi kogenud koorimuusikat, mis mõjuks sama intensiivselt. Tormise loomingu muusikaline keel on ilmselgelt ainulaadne ja Eesti traditsioonilisse muusikasse sügavalt juurdunud, selle sisu aga on universaalne, nii et publik saab sõnumiga samastuda ja originaalne hõng ainult võimendab saadud muljet.
Kuidas koor oma senise ajaloo pikimale ja nii intensiivsele turneele vastu pidas?
Olen kooriga väga rahul ja nende üle uhke. Lauljad olid igati professionaalsed, säilitasid kogu turnee jooksul hea vaimse ja füüsilise seisundi, iga esinemist ja muusikateost oodati innukalt ja hoolega. Nad läksid iga kava ja üksiku teose esitamisega järjest paremaks, tõlgendusviis muutus järjest sügavamaks ja täpsemaks.
Mis kammerkoori sel hooajal veel ees ootab?
Käesolev aasta on Eesti Filharmoonia Kammerkoori juubeliaasta, tähistame seda kontsertidega, mida juhatavad koori ajaloo tähtsaimad dirigendid. Paul Hillier dirigeerib oma kontserte märtsis, Tõnu Kaljuste aprillis ja Daniel Reuss mais. Aprillis osaleme Eesti Muusika Päevadel ja esitame W. A. Mozarti Missat c-moll koos maestro Jüri Alperteni ja Pärnu Linnaorkestriga. Mais esineme Euroopa Päeva kontserdil Maltal ja osaleme TENSO (Euroopa professionaalsete kammerkooride ühenduse) päevadel Mechelenis Belgias. Juulis võtame osa Tartus Klaaspärlimängu festivalist ja Viljandi Vanamuusika festivalist. Hooaja lõpetame juulis kuulsal Salzburgi festivalil, kus anname kontserdi koos Euroopa tippmuusikutega väärikas Mozarteumi saalis.
—
Artikkel ilmus Kultuuriministeeriumi infokirjas. Infokirju saab lugeda SIIT.
http://www.kul.ee/et/uudised/efk-peadirigent-kaspars-putnins-ookeanitagust-publikut-volus-tormise-teoste-vagi