Eile õhtul jõudis Estonia teatris esimest korda lavale EV100 muusikaprogrammi kuuluv ballett, mis inspireeritud maletaja Paul Kerese elust.
Ebatavalises balletis musitseerib orkestri asemel kuuepealine ansambel YXUS Ensemble, ent täies koosseisus laulab Eesti filharmoonia kammerkoor. Muusika on modernne, kohati elektrooniline ja mürtsuv. Kõlab ka varem salvestatud helisid, näiteks malenuppude kukkumise või malelaual lohistamise hääl või malepublitsist Merike Rõtova meenutused Keresest.
Kuue balletitantsija varjud tekitavad lava valgel põhjal varjuteatri. Efekti lisavad nõukogudeaegset suletud ühiskonda sümboliseerivad klaaskastid, milles istuvaid muusikuid ka pillimängu ajal ringi sõidutatakse. Prožektorid tekitavad põrandale maleruudustiku.
Lavastus algab ja lõppeb pika vaikusega. Lõpuminutid manavad esile vaikuse, mis valitses Tallinna tänaval päeval, kui Paul Keres saadeti viimsele teekonnale. Kõlama jäävad vaid tuulevilin ja õrnad loodushääled. Aplaus esietenduse lõpus oli see-eest vali ja pikk, kardin avanes uuesti kolm korda.
„Kerese“ lavastaja ja koreograaf on Teet Kask, heliloojad Timo Steiner ja Sander Mölder, libreto autor Andri Luup ja kunstnik Ülar Mark. Tantsutrupp on väga rahvusvaheline, ainsa eestlasena kuulub sinna Cristina Krigolson. Ülejäänud tantsijateks on Benjamin Thomas, Francesco Piccinin, Iago Bresciani, Carlos Campo Venico ja Abigail Mattox.
Nagu balleti loojad kinnitavad, esindab iga tantsija mingit killukest Keresest. Kelles on aristokraatlikku sõbralikkust, kelles kunstilist ülevust, kelles uljust ja loomingulisust, kelles intelligentsust ja viisakust, kelles kodu- ja perekonna armastust.
https://www.ohtuleht.ee/895216/galerii-estonias-esietendus-ev100-ballett-keres-mis-pakub-nii-murtsuvaid-bassihelisid-kui-ka-vaikuseminuteid