Eesti Filharmoonia Kammerkoor töötas jõulukuul luksuslikes tingimustes Luxembourgis. Meie koor oli koos Läti Raadio kooriga kutsutud osalema Giacomo Puccini populaarseima ooperi «La Bohème» projektlavastusse koos tippsolistide ja Luxembourgi Linnaorkestriga. Ooper toodi lavale koostöös Brüsseli La Monnaie Kuningliku Teatriga ning see etendus Luxembourgi Grand Theatre’s kolmel õhtul: 19., 21. ja 23. detsembril
Etenduse lavastas üks Euroopa mainekamaid ooperilavastajaid Christof Loy, kes on kahel korral, sellel ja eelmisel aastal pälvinud ajakirja Opernwelt kriitikutelt aasta parima lavastaja tiitli.
Ka tema viimane, novembris Düsseldorfis lavale toodud Offenbachi ooper «Hofmanni lood» äratas nii publikus kui kriitikuis elavat vastukaja, nagu ka 2002. aastal Brüsselis lavastatud «Boheem», mille lavastus ongi Luxembourgi üle kantud. Sealse lavakujunduse ja kostüümide autor oli Herbert Murauer.
Head näitlejad
Stilisatsioon eelmise sajandi 70ndaist aitab tuua poolteist sajandit varasema Pariisi boheemlaste elu tänapäeva vaatajale lähemale. Tähelepanuvääriv oli valguskunstniku Reinhard Traubi töö. Esitajaist kattuvad Brüsseli lavastusega vaid mõned solistid.
Oma viimastesse lavastustesse on Christof Loy kutsunud Odessast pärit Sergei Homovi ning Tšeljabinskist pärit Boriss Statsenko, kes «Boheemis» on vastavalt Rodolfo ja Marcello.
«Boheemi» solistide koosseis oli noor ja karakteritele vastav, väga head näitlejad ja lauljad. Lisaks eespool mainitud boheemlastest poeedile ja kunstnikule oli muusiku Schaunardi osas Jevgeni Aleksejev Bulgaariast ja filosoof Colline osas Alessandro Guerzoni Itaaliast.
Mimid laulis kreeklanna Alexia Voulgaridou ja Musettat itaallanna Raffaella Milanesi. Väikesed osad olid ka meie lauljatel Mati Turil ja Rainer Vilul.
Ooperi muusikaline juht oli Frankfurdi Ooperi peadirigent Roland Böer, kes tänavu kevadel käis esmakordselt Eestis, juhatades väga menukalt Mozarti c-moll missa ettekandeid Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja ERSOga. Sellest koostööst tekkiski Roland Böeril mõte kutsuda meie koor osalema ooperiprojektis.
Dirigendi kinnitusel sujus koostöö kooriga väga hästi ja kiiresti, kuna tegemist on väga heade muusikutega, kes suutelised keskenduma ka lavalisele tegevusele. Koos kohaliku lastekooriga kujundasid kahe Balti koori lauljad ooperi massistseenides vilka Pariisi kohviku- ja tänavaelu.
Ka kohvikuelu
Ooperietenduste kõrval andis Eesti Filharmoonia Kammerkoor Euroopas kaks oma kontserti: 20. detsembril Luxembourgi Konservatooriumi saalis (kaastegev Läti Raadio Koor) ja 18. detsembril korraldas Eesti Vabariigi Suursaatkond Belgias ja Luksemburgis suursaadik Malle Talveti eestvõttel jõulukontserdi Brüsselis Dominiiklaste kirikus. Lisaks saatkonna kutsutud diplomaatilisele korpusele kutsusid kontserdile oma külalisi ka Eesti esindused NATO ja Euroopa Liidu juures.
Paljurahvuseline publik oli tänulik kauni eesti kava eest ja vaba liigsest tagasihoidlikkusest oma vaimustuse väljanäitamisel. Nõnda jätkab Eesti Filharmoonia Kammerkoor väljaspool Eestit kultuurisaadiku rolli ka diplomaatilistes sfäärides, samas pole neil siiani olnud võimalust esineda oma maa esinduskontserdil Eesti Vabariigi aastapäeval.
A cappella kontsertidel debüteeris koorijuhina klarnetimängija ja orkestridirigent Toomas Vavilov, kes näis tundvat end uues rollis sama kindlalt kui koorilauljad ooperilaval. Veelkordne kinnitus, et igas vallas osutub määravaks professionaalsus. Mis puudutab aga Luxembourgi Grand Theatre’ igakuiseid suurejoonelisi ja kulukaid ooperiprojekte, siis kindlasti ka raha.