Pühapäev, 09.09.2018
Draama festival, Tartu
Esmaspäev, 29.10.2018
Aleksandri Teater, Helsingi, Soome
Koreograaf-lavastaja Teet Kask
Helilooja Timo Steiner
Helilooja Sander Mölder
Libretist Andri Luup
Lavastuskunstnik Ülar Mark
Muusikud Yxus Ensemble, Eesti Filharmoonia Kammerkoor
Tantsijad: Rahvusooper Estonia
Valguskunstnik Margus Vaigur
KERES
„Male on seda ja teist. Spordina vist vähem ligitõmbav kui kunstina või kahe inimese vaimse duellina.“ Paul Keres
INSPIRATSIOON
Balleti keskmes on eesti male suurkuju Paul Keres, kellel on maailma maleareenil väärikas positsioon ja kes on nautinud lausa rahvuskangelase oreooli, aga on kandnud oma õlul ka kogu rahva ja riigi traagikat. Tegevmaletajana pidi ta üle elama oma riigi kaotuse, ebaõnnestunud emigratsiooni, nõukogude võimu lõputud kahtlustused ja ka süsteemi vastupanu võimalikul maailmameistriks tõusmisel.
Lavastuses kohtuvad kaks ideaalmaailma: male kui mängu ja mõtlemise ideaal ning ballett kui muusika ja tantsu imelise ühenduse kõrgeim vorm. Mõlema maailma kaunites kujundites on midagi võrratult klaari ja puhast.
MUUSIKA
Muusika komponeerimisel annavad impulsi just male kui akadeemilise sportmängu rütm ja tempo, malendite graatsilisus, musta ja valge minimalism, määratu kontrast ning pinge, kõrvalliinina ka Kerese konfliktitu natuuri sattumine maailmapoliitika turbulentsete sündmuste keskele. Inspireeriva paralleeli leiame ka muusika ja male ajakäsitluses: reaalne aeg vs tunnetatav, läbielatav aeg.
MUUSIKUD KASTIS
Arhitekt Ülar Mark disainis lavale kuus kasti, raami kuuele muusikule – kuus pilli, kuus malefiguuri. Kast on ahistav, kastilaadses riigis elades on inimese käigud ette teada. Helidele on kast võimalus käsitleda iga poogna- või õhuvõnget individuaalselt, tuua välja mikronüansse, luua uusi sünteese ja kombinatsioone.
Helilooja Timo Steiner
Helilooja Sander Mölder
Libretist Andri Luup
Lavastuskunstnik Ülar Mark
Muusikud Yxus Ensemble, Eesti Filharmoonia Kammerkoor
Tantsijad: Rahvusooper Estonia
Valguskunstnik Margus Vaigur
Sündmuse koduleht: http://www.ballettkeres.ee
KERES
„Male on seda ja teist. Spordina vist vähem ligitõmbav kui kunstina või kahe inimese vaimse duellina.“ Paul Keres
INSPIRATSIOON
Balleti keskmes on eesti male suurkuju Paul Keres, kellel on maailma maleareenil väärikas positsioon ja kes on nautinud lausa rahvuskangelase oreooli, aga on kandnud oma õlul ka kogu rahva ja riigi traagikat. Tegevmaletajana pidi ta üle elama oma riigi kaotuse, ebaõnnestunud emigratsiooni, nõukogude võimu lõputud kahtlustused ja ka süsteemi vastupanu võimalikul maailmameistriks tõusmisel.
Lavastuses kohtuvad kaks ideaalmaailma: male kui mängu ja mõtlemise ideaal ning ballett kui muusika ja tantsu imelise ühenduse kõrgeim vorm. Mõlema maailma kaunites kujundites on midagi võrratult klaari ja puhast.
MUUSIKA
Muusika komponeerimisel annavad impulsi just male kui akadeemilise sportmängu rütm ja tempo, malendite graatsilisus, musta ja valge minimalism, määratu kontrast ning pinge, kõrvalliinina ka Kerese konfliktitu natuuri sattumine maailmapoliitika turbulentsete sündmuste keskele. Inspireeriva paralleeli leiame ka muusika ja male ajakäsitluses: reaalne aeg vs tunnetatav, läbielatav aeg.
MUUSIKUD KASTIS
Arhitekt Ülar Mark disainis lavale kuus kasti, raami kuuele muusikule – kuus pilli, kuus malefiguuri. Kast on ahistav, kastilaadses riigis elades on inimese käigud ette teada. Helidele on kast võimalus käsitleda iga poogna- või õhuvõnget individuaalselt, tuua välja mikronüansse, luua uusi sünteese ja kombinatsioone.